Noren zijn dol op elektrisch rijden, mede door omvangrijke de subsidieregeling. Maar het grote aantal elektrische auto’s op de weg heeft verkeersproblemen tot gevolg.

In Noorwegen rijden 32.000 elektrische auto’s op de weg. Dat zijn er zo’n 7.000 minder dan in Nederland, maar op een bevolking van 5 miljoen inwoners is het relatief veel.

Dat elektrische auto’s zo populair zijn in Noorwegen heeft niet per se te maken met de milieuvriendelijkheid van het Scandinavische volk. Noren die volledig elektrisch rijden krijgen aantrekkelijke privileges.

Zo krijgen kopers van onder meer de Nissan Leaf en de Tesla Model S niet alleen subsidie op de aankoopprijs, maar mogen ze ook gratis parkeren en laden. Daarnaast zijn ze vrijgesteld van tol en mogen ze gebruikmaken van de busbanen.

Busbaan overvol

Vooral dat laatste leidt tot problemen, schrijft het Franse persbureau AFP. Uit een studie van de Noorse Rijkswaterstaat blijkt dat 85 procent van het verkeer op een drukke busbaan net buiten Oslo uit elektrische auto’s bestaat tijdens de spits. Daardoor rijden bussen minder vaak op tijd.

Buschauffeur Erik Haugstad ziet de elektrische auto’s graag van de busbaan vertrekken. “De vertragingen zijn schadelijk voor de samenleving”, zegt hij tegenover AFP. “De tijd die duizenden buspassagiers verliezen in het verkeer is veel groter dan de tijd die wordt gewonnen door een paar dozijn elektrisch rijders.”

Subsidie blijft

Haugstad roept de Noorse regering op om de ruimhartige subsidieregeling in te perken om de opmars van elektrische auto's een halt toe te roepen. Die gaat namelijk sneller dan verwacht. Begin volgend jaar zal het aantal elektrische voertuigen op de weg naar verwachting de 50.000 aantikken, terwijl de regering had gedacht dat aantal pas in 2017 te bereiken.

De Noorse premier Erna Solberg gaf recentelijk aan een verlaging van de subsidie te overwegen. "Maar ik kan automobilisten beloven dat er fiscale voordelen zullen blijven voor elektrisch rijden", zei ze tegenover de Noorse krant VG. Dat moet ook als Noorwegen aan de eigen klimaatdoelen wil voldoen.

Lees ook

Zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

Subsidie op openbare laadpaal verdwenen: elektrisch laden tot 60 procent duurder

Elektrisch rijden: alle financiële voordelen op een rij

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl